Rom, Italien

okej nu ska ni få läsa om den här resa som öppnat mina ögon o förändrat mitt liv tror jag
.. oj va dramatiskt, åtminstone har den gjort hål på den lilla oslo-bubblan jag lever i :)
 
vi flög till rom tidigt o tog tåg (istället för taxi bara det betyder att mamma är hemma) in till city (därifrån blev de taxi dock) hade egentligen ingen aning om vad ja bokat för boende utom att de va en lägenhet så kommer vi in i detta:
 
 

åh hade kunnat bo där själv så perfekt . den dagen var tanken egentligen bara att gå o köpa några öl o lite mat o mysa hemma men ca 10 meter utanför dörren när hela colosseum uppenbarade sig framför mina ögon ville varken jag eller mamma vända så de slutade med att vi gick och såg på allt i tre timmar, o eftersom de va helt oplanerat hade ja ingen kamera med
dagen efter vaknade vi tidigt o åkte till vatikanstaten : 

mamma släpade in mig på ett fik och TVINGADE MIG att köpa cappuchino o croissant till frukost fast jag inte ens gillar sötsaker för SÅHÄR GÖR VI I ITALIEN o sen frågade hon mig om ja ville stå eller sitta och äta, o ja titta nog på henne som om hon va dum men märkte snart att de e inget konstigt att stå upp o äta på fik där . vi satt i alla fall ha ha ::  

älskar att va vilsen o plocka fram kartan var man än e (utom sista dagarna när mamma gick med kartan i hand i samma kvarter vi bodde). första kvällen dock sa hon "ja de kvittar hur länge du bott här du går med karta alltid ändå, DU HITTAR ALDRIG RÄTT o försök aldrig nånsin gena nånstans de går åt helvete" . jag skrattade lite sen tog de en kvart innan ja insåg allvaret



ANYWAY vi gick till Peterskyrkan. herrejävlar i helvete. fel sammanhang att svära i men skiter i det pga OMG . kom dock på mig själv uppe i kupolen 1 timme senare viska ungefär "jesus fucking christ fuck u" men sket i de med för där va han inte sjysst mot mig lilla herren . mer om det snart

jag fattar ingenting när ja står framför sånt här:

det är så ENORMT o intrycket är så massivt så de finns liksom ingenting o säg. de e bara o titta o beundra o undra hur fan de gått till en gång i tiden

när ja först försökt svälja skulpturer o arkitektur o historia o ÅLDER på allt detta o SEN försökt svälja att mamma skickade upp mig helt ensam i kupolen o vinkade "ha så kuuuuul!!!" med gott samvete o jag vinkade tillbaka "ja ja det ska jag" o att ja inte fattade varför hon sa "nej jag har varit däruppe" o inte följde med. FYFAN. jag gick alltså upp, högst upp i peterskyrkan. o sen gick jag fanimig ner. i trånga gångar, tjockt med folk, brandt, högt, om ja nånsin skulle fått en panikattack är de fan där. när ja väl va uppe va de första ja gjorde att leta efter EXIT-skylten, det andra ja gjorde va att gå ner igen (ägnade alltså 40 minuter åt att gå upp&ner o totalt max 30 sek däruppe har inte ens nån bild SÅ JÄVLA HÖGT O LITET O TRÅNGT O FRUKTANSVÄRT VAR DET), de tredje ja gjorde va att skälla ut mamma när ja väl kom ner igen, hon fattade såklart ingenting den dumme fan där hon satt o chillade 

såå när ja tillslut alltså svalt även detta gick vi o åt lyxmat o drack öl. vi sa 2 grande birra , servitören fatta ingenting när två tjejer på 50 kilo beställde vars en liter öl men han fick ge med sig o se två glada leenden när han till slut kom med dem 



vad vi åt i Rom ungefär?? pizza, ost, pasta, risotto

selfie med denna byggnade såklart. kolla på den ?!!!!

hade ju med mig polaroidkameran, här är två bilder från den dagen :: 


väl färdiga med middag vandrade vi ut ur vatikanen och hallå, det är inga jävla hängbroar de har över kanalen precis:::

mamma hittade roliga porträtt på påven o ja, även världens viktigaste biskop går visst att driva med

mamma var chockad, o familjen va också chockad när ja kom hem o vi berättade, för de e vana vid att jag har NOLL intresse för museum o kultur o historia men jag kontra med att så länge jag får TITTA PÅ SAKER som går att ta på är de en sak, när ja måste stå o läsa i tio minuter på en kvadratmeter o sen gå vidare till nästa är de en annan 

jag har ALDRIG gått in i så mkt saker bara för ja går o kollar på allt annat än vägen framför. rundar ett hörn liksom och detta dyker upp ??????::::::::::::: hela hela tiden. visste ju att de fanns gamla speciella byggnader i rom men inte att de fanns precis överallt
 

hur söt är hon inte förresten? lilla mammi. jävlar vad kul vi haft . den knallröda hatten btw som hon har på sig på varenda bild hittade hon första dagen och fastnade för och köpte, sen gick hon omkring i den i tre dagar, jag skrattade litegrann först men tyckte snart de va ganska praktiskt för hon var ju lätt att hitta igen när hon blev borta . 

sitta i solen och ta paus från livet i 28 grader? klagade inte precis .
 
o dum som ja va tog ja med mig ett par shorts IFALL de skulle bli fint väder, o inga solbrillor. sistnämda var de första ja gick o köpte

gränderna/gatorna mitt i stan <3

JA JUST DET JA promenixar omkring i rom letar efter nånting på kartan går runt ett hörn o DETTA UPPENBARAR SIG. skrämde skiten ur mig , gå där nattid eller? njaaa. Pantheon, heter det förresten  


jag o mamma drack campari till utsikten



(dessa religösa väggmålningar/-dekorationer.. så fina <3)
bara MÅSTE berätta dettta förresten .. pantheon har ett stort rundt hål i taket och är medvetet byggd på det viset, såhär sa mamma om det när vi satt utanför:: "det här har faktiskt Fanni berättat för mig, det finns ett hål i taket men på något vis har de byggt det så att det ändå aldrig regnar in, regndropparna faller liksom inte in där, det är superspännande". ooooookeeej, sa jag.. låter ju konstigt, hur går det till? "Ja det vet jag inte riktigt" sa hon då , fast bestämd om sin historia dock . 

När Fanni hämtade oss i malmö ett par dygn senare frågade jag henne redan i bilen hem om den här historian, Fanni skrattade inte ens utan skrek bara "var fan har du fått det ifrån?! det var INTE ALLS det jag sa jag sa att taket är URGRÖPT så att det inte är så tungt som det ser ut o därför faller det inte in även om det är hål. Har du bara hittat på den här historian helt själv????" det här är SÅ TYPISKT vår mamma, hon återberättar historier hon inte riktigt kommer ihåg eller lagt på minnet, så hittar hon på egna berättelser och tillochmed tror på dem själv, ser helt allvarlig ut o säger "jaa det vet jag inte riktigt men så är det iallafall" när man ifrågasätter. GUD 

haha, så sa mamma "så det regnar in alltså?" då skrek fanni "ja vad fan tror du, det är ju ett stort hål i taket!!!" Då dog vi av skratt alla tre 
 
 
Tror vi är inne på dag 3 nu :: 


en skymt av viktor emanuelmonumentet sådär::

OJ JÄVLAR???!! :: 

visste ni att förutom pizza pasta osv så e italien bäst på glass? mamma blev helt stel o stum när vi plötsligt gick förbi en butik o hon tvärstannade sen skrek hon "mette här säljer de världens bästa glass!!!! de är världskända!! ja visste inte de fanns än!!!" så åt vi glass o vattenmelon-sorbé?? smalt som riktig vattenmelon i munnen 


<3<3<3

PAUS!!!! den här vyn (obs bilden under) har ja googlat o sparat bilder på . gick som vanligt runt ett hörn, ut på kanalen, tittade vänter o SE PÅ FAN . kanalen, en av broarna, peterskyrkan i bakgrunden . 

där tog vi öl- &kartpaus


sen bestämde vi oss helt random för o köpa inträdesbiljetter i en byggnad vi ett dygn tidigare sagt "fan va tråkig" åt, men då hamnade vi högt nog för att se ut över hela stan (o fortfarande inte va i livsfara som i peterskyrkan) fin bild på henne va?? hon är fin:::::: och HEMMA var hon också i tre dygn, hur ja märkte det så tydligt? all överflödig energi och ork som kom från ingenstans <3 det var jag som gick o klagade över ömma fötter osv


efteråt gick vi längs kanalen tills vi tog en tvärgata in o satt oss ner o bad om pizza o öl o det fick vi och PIZZAN!!!!! pasta o risotto kan vi få till hemma i norden mina vänner, men varför försöker vi ens med pizzan 



etto betyder hekto lärde jag mig (Y)

vi gick vidare o letade egentligen efter stället kanalen delar sig med en ö i mitten men halvvägs dit insåg vi att vi glömt shoppingpåsen med nya tröjor o swatch-klockor där vi ätit o mette placerade mamma på en trottoarkant typ och SPRANG fortare än hon gjort på 5 år och de snälla italienska damerna stod o vinkade in mig redan innan ja va framme med vår påse, kom på precis när ja stod o flämtade GRATZIEEE MILE att ja borde gett dem pengar men de hade ja ju såklart lämnat hos mamma för att "springa lättare" . gick tillbaka så fick vi ännu en grej att skratta åt o sen kom vi fram till detta ::

o tillslut närmare vi oss hem, bakhållet denna gången tack o lov för karta
 


här e förresten klockan ja valde ut o fick av mamma, hur fin?? älskar den. e dock helt omöjlig att sova i samma rum som för den tickar så man blir galen när de tyst runtomkring. 

vi gick hem sen o drack en öl o duschade o gjorde oss fina 

sen gick vi ut o åt i krokarna för de va sista kvällen. bakgrunden här då??!! 


vi drack vin o campari igen o åt caprese o risotto o njöt av allt 


o när vi ätit upp satt vi oss bredvid varann o bara titta rakt fram på detta: 

Colosseum upplyst o ett gäng killkompisar som kramas o pussar varann på kinden när de ses o väsnas men ingen störs varför skulle man?!

efteråt var jag sugen på rödvin, mamma sa okej så gick vi till den här butiken mitt i natten o handlade o sen hade vi en jättemysig sista kväll/natt i rom


dagen efter var vi tvugna att checka ut kl 10 på morgonen men ja hade bestämt mig för att gå in på colosseum innan hemfärd, mamma ser mer sliten än pigg ut men vi var i själva verket lika glada som vanligt båda två 

FÖR HUR KAN MAN INTE I DEN HÄR OMGIVNINGEN ?!!!! 

och ja. För att predika lite: Colosseum är uppfört på 00-talet. jag tänker inte ens börja spekulera i hur de möjligtvis kan ha gjort det. de hade tigrar instängda i fd källarhålor på nytagna bilden här. HUR?! tigrar växer fan inte på träden i Rom, hur har de fått dit dem?? tänker inte ens börja. ALLT SOM HÄNT inom dessa väggar. historien är ju TVÅTUSEN år gammal! guuud så spännande


typiska turistbilder såklart:: 

gud va både jag o mamma tröttna på mig o mina kameror typ PRECIS DÄR

OCH NUUU HÖRNI, det kommer mer!!! efter colosseum. vi hade en stund över innan de va dags att dra till flygplatsen. kollar på kartan. JAAA MEN vi är ganska nära lateranbasilikan, säger mamma, jaja fine säger jag så börjar vi gå ditåt. (pausar på halva vägen för pizza såklart)

sen tar gatan slut ungefär där kyrkan ska finnas. jaha, säger vi.. höger eller vänster?? går omkring o funderar lite o ser på annat o mamma säger "iiiiinte lämna mammas gata!!!" för vi vill inte bli vilse ha ha hon är så kul 

anyway. Det här är ett mysterium för mig men, precis som alla andra gånger går vi runt ett hörn och detta bara finns där: 



DETTA. ta en minut och bara TITTA PÅ DETTA. jag vet att jag sagt det om mat osv förr, men nuuu e de allvar fan . se på människorna nere till höger. och sätt dem i proportion till kyrkan sen. detta är alltså lateranbasilikan i Rom aka stans domkyrka och den är byggd på tidigt 300-tal. det är 1700 år sedan. HUR ÄR DET MÖJLIGT ?!!! kolla på statyerna på taket, hur ENORMA de är o fullt proportionerliga . HUR?!?!! fattar ingenting




jag har anmält mig till en nybörjarkurs i italienska till våren (livet alltså.. hade skrattat åt dessa planer för två veckor sen) och nästa höst vill jag flytta dit . det här måste jag ju bara få vara nära och veta mer om 

Japp.. när vi sen skulle åka hem var vi så jääävla dumma i huvudet o tänkte att vi behöver massa tid till taxfree så vi drar till flygplatsen tidigt, dvs 6 timmar innan avgång. precis när vi går in på flygplatsen slår tanken mig att de KANSKE INTE sitter en person redo att ta emot våra väskor o oss såhär tidigt. mycket riktigt. vi spenderade 3,5 timmar på mc donalds innan vi kom in på taxfree-området, skrattade åt oss själva som vanligt o också åt att de sålde öl på mc donalds 



ja köpte mig en vouge o en handbok i italienska o övade med mamma sen kom vi in på taxfree tillslut o fick åka hem till kastrup tillslut 
 
 

var hemma i ystad en natt till o hängde med familjen, sen fick ja skjuts till malmö o de sista ja gjorde med pappa var att skratta. satt 7 rastlösa timmar på buss som alltid men känslan av att somna i sin egen säng under sitt eget duntäcke? wow där o då var det svårslaget vetni. sen börja ja undra när o var nästa ställe ja gör de på är, o så fann ja inget svar men de gjorde inget 

dagen efter vaknade ja o hon här ungefär samtidigt o fick hänga såhär en stund :: saknat. o ja älskar ju att komma hem till ystad då och då men jag måste erkänna att DETTA är HEM nu:: den här tjejen i den här lägenheten OCH 
 
 

DETTA såklart:: det här stället .. vet att oslo inte är allt världen har att erbjuda, men när jag väl landat i den här baren igen, på mitt andra hem och får hänga med alla kollegor, min andra familj, igen så sitter jag bara o ler o så finns det igen ingen annan stans i hela världen ja vill befinna mig på precis då 

så lyckligt lottad man är då eller?? 

nu ska ja suga åt mig allt oslo har att erbjuda i vinter o sommar sen e de dags för nya äventyr 



så medan ja satt där o mös fick ja reda på att ja kunde bli ledig den kvällen, då gick ja o åt middag o drack vin o öl me han här istället:


o han vek en pappersros sen va de väldigt kallt ute när vi gick hem o då visste man att man va tillbaka i norden o vi har en jävlig vinter framför oss kan ja lova, men mette gillar ju att sitta inne o mysa med te o serier o iår har jag o danni en egen mysig lägenhet att göra de i också <3
 
 
'
 
 
*slut-på-världens-längsta-inlägg*** 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0