SPLIT

Jag tänkte att den här resan vill jag ju inte glömma i första taget o ja har ju en miljon bilder så vi börjar där vi slutade och förevigar de här upplevelserna . så tänkte jag

SÅ det var ju det här nattåget från Budapest till Split som jag befarade skulle ta 14 timmar. Det tog 16. 
 
Här satt jag o två till och på kvällen blev det här lilla utrymmet till en tre-våningssäng och så somnade vi där efter x cl Bourbon. Förstår det här med att buss e rekommenderat i Kroatien, för asså att de tar sååå lång tid att åka den här sträckan..?? Det tog 1,5 timme att ens få passera gränsen och jag vet inte hur lång tid vi sammanlagt spenderade helt stillaståendes mitt ute i ingenstans. 



men iallafall då, så tyckte jag ändå det var ganska mysigt. Såhär skrev jag i min resedagbok om den natten: 
"så förstod också jag det här med att tågluffa. Det är något speciellt med att sitta på ett tåg tillsammans med hundra andra nyfikna unga och lika många backpacks. Alla har varit någonstans och är påväg någon annanstans på sina egna äventyr. Det är något speciellt med att hänga sig ut från ett av tågets alla fönster som är öppna för ventilation, titta längs med tåget o se tio, tjugo andra huvuden göra likadant. Något speciellt med att somna på ett tåg till ljudet av syrsor o skog, höra tjejen under mig, från Liverpool, vända blad i sin bok o den lokala damen snarka som om hon var van vid det här."


Kroatien är berg, skog och små vita/orangea hus med röda tak. 






När jag kommit fram i Split o hittat rätt hotell köpte jag mig en tre-liters dunk med vatten, satte mig ner på den här gatan och väntade på Stefan. Till slut dök han upp :)
Jag tyckte om att resa själv men de slog mig att även om ja träffat folk osv så är det garanterat den veckan i mitt liv som jag pratat allra minst. man kan ju undra om stefan tröttna på min röst de här första dagarna


det var fruktansvärt varmt i Split o medans jag trivs med det o inte störs så mkt av lite svett var det en ren chock för Stefan ha ha, för att inte tala om all vit sten de här städerna är byggda av, han gick omkring o kisade o hade så ont i ögonen ha ha

Aja, efter en vecka i storstäder, inland och med de där temperaturerna längtade jag LITE efter havet o de gjorde stefan med ganska fort så en dag lånade vi cyklar av hyresvärden och tog oss ut från city



Stannade för att bada så fort vi fick tillfälle. 


och igen

vattnet i kroatien e så sjuukt klart o turkost o fint. De e svårt o tro att de e samma hav som möter Italien på andra sidan ...





 
nämde jag att det är bergigt eller..? När vi lämnade kroatien en dryg vecka senare va ja så LESS på alla uppförsbackar. vi tog oss iaf med nöd o näppe upp till en utkiksplats me våra cyklar 
 
sen åt o drack vi med utsikt över hela split

vi funderade på att vandra vidare ännu lite högre, men efter 100 meter tog vi paus här och sen kom vi överens om att vi kunde strunta i det. 

den kvällen köpte vi en öl o vandrade in i gamla stan, satte oss på ett torg tillsammans med några hundra andra o lyssnade till livemusik, såg på folk som dansade, mös o bara hade det så himla bra.


det e bara vackra, gamla, ljusa hus och vit sten överallt. <3 känns som man går omkring på stengolv, fast utomhus !!
 
Morgonen efter packade vi väskorna för att ta båten till Hvar, vinkade hejdå till Split ovetandes om att vi skulle återvända till den här staden två gånger till den närmsta veckan haha




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0