cara roma.

update: jag har det oförskämt bra här
 
Det är sommar i Rom (precis som hemma tydligen!), jag promenerar runt på min fritid och pluggar glosor o hänger med stan ja föll så hårt för för 1,5 år sedan. hänger med folk också ibland (hö), håller till i parker, dricker peroni och negroni, dricker 1-euroshots om onsdagar, kan ta tåget till stranden, äter hemlagad mat o lyssnar på italienska dagarna i ända. 
 
 


Nu är det btw svåra saker det snackas om i skolan för en liten svenska, när de börjar blandas in grammatik som varken existerar i svenskan elr engelskan. Då råkade vi hamna tre svenskar i samma hörn på lektionen idag och försökte nicka lite snällt mot läraren och sa att det är svårt men vi tror vi fattar, när vi satt och gjorde repetitionsuppgifter, varpå marcello säger på svenska "asså, jag vet att det här är SÅ FEL" o sen säger "de värsta är att tjejen till höger om mig sitter o skriver av mig" alltså .. det här med att plugga språk utomlands. på det aktuella språket och inget annat. om du inte fattar något.. kan du kanske fråga. men om du inte fattar förklaringen elr svaret heller. Då blir det svårt . då sitter man där snällt och nickar.
 
Singari varnade mig för maten (som ju är sååååå god) när jag kom hit och sa att de INTEEE skämtar om middagarna o allt som e sååå ohälsosamt, sa att det är helt omöjligt att behålla vikten. Hon skämtade inte hon heller. Jag har aldrig pendlat i vikt spec mkt men jag är några kilo tyngre idag än den 3e april ha ha ha, Luca säger att det klär mig, jag undrar om han skämtar o ber han va tyst. Det värsta är att hur mkt vi än försöker skylla på att Luca TVINGAR i oss ALL mat varje kväll så älskar vi pizza pasta o glass o då blir det så. I veckan btw gav jag dem (luca o lucia, paret vi bor hos dvs) lite souvernier hemifrån; bland annat en osthyvel o vanlig mack-ost a la Sverige o att se en italienare försöka använda en osthyvel för första gången i sitt liv.. ha ha. 
 
osthyveln (o en rad andra blågula saker) hade mamma så snällt släpat med sig från sverige för hon var på besök i helgen!!! det var såå mys såklart. tänk att vi båda är så förälskade i samma stad, det är så fint. o det bästa med att både hon och jag spenderat så mkt tid här nu är att vi inte behöver turista ju, så vi promenixade, åt och drack. och såg på champions league-finalen såklart, det var hon väldigt noga med. men hon va inte helt säker på vilka som spelade.
 
 
 
on behalf of hybris-mette ett inlägg ner dock: jag förstår INTE all italienska. MEN MYCKET. på ett vis känns de drygt att inte va här längre än tre månader för har man väl börjat på ett nytt språk vill man ju lära sig ordentligt. men bra sak är att jag faktiskt kan åka tillbaka nästa sommar om jag vill det. 
 
vi pratar såklart mest engelska på fritiden men såhär kan det gå till när jag försöker slänga in nåt ord elr nån fras på italienska då o då:
 
jag: so dove c'é this supermercata???
singari: it's not a girl!!!
jag: oh but it is a boy?
 
Hon åker hem om en vecka dock min lilla mexikanska superstar</3 
 
och ärligt talat har inte jag heller precis en evighet kvar här (snabbaste två månaderna i mitt liv har passerat typ??) så ska typ njuta vidare nu. ciao!!!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0