dag 11-20

Ligurien/Cinque terre
 
så, för första gången stod vi på samma ställe mer än en natt; hela tre st. vi insåg att cinque terre uppenbarligen e omöjligt att försöka köra till och parkera i så vi stod i la spezia - med fem min cykelväg till stationen och tio minuter tåg till byarna. det e bara en vanlig parkering men vi satt också här och lagade frukost o lunch. och sov obvi.
 
 
VM-premiären
för första gången vaknade jag av mig sj innan kl 08. vi sover oftast 9-10 h/natt. "Det e en stor dag idag!!!" peppade jag L som bara skulle "gosa lite till" lol. det VAR en stor dag för vi spatserade stolt med vår svenska flagga i stan men fick leta såå länge för att hitta ett ställe som hade öppet mitt på dagen OCH kunde sända matchen. tillslut hittade vi ett iallafall. få italienare håller på sverige i detta VM märker vi.. inte så konstigt kanske. 
 
 
efter vinsten tog vi tåget till Cinque Terre som jag så länge drömt om. "Du har hypeat det här för mycket", sa han, du kmr bli besviken. Man blir inte besviken på dessa platser, kontrade jag m typ fjärilar i magen. men faktum är att byarna är större och distanserna emellan längre än vad som motsvarade mina förväntningar och att gå upp o ner för stentrappor (pga byar I BERG) vart man än ska ÄR SÅ jobbigt. det var fan helt jävla utmattande i den värmen. och för att jämföra med amalfikusten finns inte samma vyer på avstånd pga distanserna mellan byarna slukas av TUNNLAR. 
 
Så nä hörni. velar ni mellan cinque terre och amalfikusten så åk till Amalfi. ingen tvekan. 
inte för att detta inte duger ha ha men det var verkligen omständigt att ta sig runt :
 
 
den kvarten vi spenderade vid dessa klippor värderar han typ högst på hela resan. jag lever med ett badfreak. han stod och glodde avundsjukt på vågorna och de som badat och hoppat, tills han ba "jag hoppar i", och hoppade i. vi var liksom sekunden ifrån att slå oss ner på restaurang
 
 
gullig sak va att killen till höger nedan frågade mig när linus hade hoppat i om han hade badat här förr o visste vad han gjorde. eh, nej, sa jag. Killen var uppvuxen i byn och hoppade efter, visade var det är säkert att hoppa, hur han lättast tar sig upp osv. 
 
 
Vi hikeade mellan två av byarna. 2,6 km uppför och nerför och det var jobbigt men jag fick mina vyer och herregud vad vackert det är med alla dessa färgglada hus som ser så charmigt missplacerade ut mitt i bergen
 
ikväll var en sån kväll jag aldrig ville gå hem ifrån. vi satt på restaurang och hade så kul o mysigt och han smygbeställde in mer öl när han gick på toa och när de va uppenbart att vi borde dra hem gick han med på två till 
 
 
älskar honom så mycket 
 
***FYLLA***
vi skämtade o skrattade i säkert en timme åt att linus hade fått en lapp med ett nummer på. jag vet att jag plötsligt hittade den på vårt bord efter att servitrisen tagit duken, men det är högst troligt att den hamnat där av misstag. vrf vi viftade med svenska flaggan mitt i natten e högst oklart. det va inte ens match. eventuellt kan vi ha tagits för nationalister x antal gånger under dessa veckor. 
Vecchiano
Jag typ tillägnade resan Big parade på förhand och har med omsorg valt stunder att spela den. Ibland shufflas den fram i vår on-the-road-lista. då stannar jag alltid upp en stund o tänker att jaaa nu sitter vi här:)))) *tacksamheten över att få göra en sån här resa. det e lätt att ta resandet och lyxandet för givet i det rika norr* 
 
"Ikväll har vi solnedgången framför oss för ditåt pekar havet nu", sa han. det är nämligen visst lätt att missa solnedgångar när det är berg ivägen. några timmar senare såg vi absolut ingenting i den riktningen för solen bländade oss som bara inför en nedgång men ändå.. feeling so blessed. pratade med mamma innan som lät så glad. 
 
 Pisa
en av de bästa sakerna med att resa såhär är att man bara kan "köra in om" ställen. som Pisa här. linus va i området förra sommaren utan att se lutande tornet, så jag sa nähä du det där går inte, det lutar nämligen som fan, och det gjorde det även denna gång. en halvtimme var vi i stan. sen körde vi mot Rom. 
 
Rom
mer centralt än vi bodde går inte, gratis. i en bil. vi fixade tapas o firade hemkomsten första kvällen.
 
 
 
här är återigen svenska flaggan i farten. det var midsommar visserligen, men det fattar ju ingen annan. 
observera snaps och jordgubbar. 
 
 
 
övriga dagar åt vi välbekanta pizzor o pastor, hängde med colosseum, shoppade second hand, promenerade kravlöst runt o kollade läget, streamade fotboll . "visst känns det som hemma?" skrev mamma entusiastiskt
 
 
ja mamma, här har jag suttit lycklig så många gånger förr. 
 
i höst åker vi dit igen, mamma o jag, och om vi har tur hänger ett syskon eller två med
 
 
Senare i Montenegro:
 
"Nä men mette det finns inget som Rom"
 
sa han för andra gången under resan, när jag igen försökte sätta staden i relation till andra platser. ja vet att jag tystnade och tog in hur tung bekräftelsen i det var när det kom från honom bara sådär. ... "och jag e inte ens en som fastnar för städer och byggnader som du gör". 

 
 
 Pompeji, Vesuvius
 
Varning för ordbajs i resten av inlägget:
 
jag e så himla glad att vi tog chansen och körde till pompeji och vulkanen. Alltså det var så coolt. ingen av oss är särskilt historieintresserade vad det gäller typ fakta, men att gå omkring och föreställa sig liv i den här staden för så många år sedan, se hur vackert de målat och byggt och tänka sig hur allt det utplånades på en dag, var så sjukt, sorgligt o häftigt. jag trodde det skulle va en liten by på typ 100 pers max??? nej, 20 000 personer bodde där vid utbrottet
 
här stod vi också på en (jättemysig, liten) camping för första gången. jag tror vi kom till Pompeji den 25e juni, så det är ju 2,5 vecka in på resan. då duschade vi alltså i en vanlig dusch för första gången, kan det ens stämma..? gud. på andra sidan Adriatiska blev det camping lite mer frekvent för det va svårare att fricampa, billigt med camping och vi behövde lämna bilen någon dag en gång så det kändes säkrast 
 
kommande 4-5 dagar var de dyraste. pompeii för att vi turistade och betalade inträden, camping osv, vi körde (o hade kört) långt och bensinen var dyr, vi hade en båt att betala till Albanien, och Amalfi var ju garanterat det dyraste stället att leva på o göra saker i pga så turistigt. på restaurang köpte vi vatten för 5 euro och jag hade druckit dåligt under dagen så jag började känna av vätskebrist och beställde in en till till Linus väldigt tveksamma min:)) 100 spänn för vatten mette, som finns gratis i fontanellan 100 m bort :) :) :) :) vi hade räknat med att vingårdarna skulle vara dyrast men bara man köpte några flaskor var provningen gratis ha ha och restaurangbesöken var ju det ENDA vi gjorde där. anyways:
 
^ vesuvius i bakgrunden.
 
jag hade trott på förhand att vi inte skulle palla bädda in alltid o att bilen mest skulle se ut som kaos:))) men allra oftast dagtid såg den ut såhär. supermysigt och ordning och reda. ganska viktigt dock för trivseln tror jag, dessa små kvadratmeter var ju verkligen allt vi hade att hålla reda på (inkl våra växter som verkligen dog en efter en. inte så konstigt me tanke på att det ofta var över 40 grader varmt därinne när vi lämnade den)
 
inne i pompeji
 
 
Vesuvius. ny natur igen. DET VA SÅ COOLT DETTA. döm om min besvikelse när linus dagen efter ba "jag tkt inte det va så speciellt. det va en vulkan liksom???". men så är han ju lite mer berest än jag. ja ja, jag har iallafall aldrig stått o glott ner i en enorm krater till en aktiv vulkan med hela Napoli åt andra hållet och ett väder som såg ut såhär:
 
Sorrento/Amalfikusten
 
Att det är så dyrt och turisttätt där slukar ju lite av charmen om somrarna, men dessa byar o vyer är de absolut vackraste jag vet. jag har tagit så många bilder där förut, så längs bussresorna satt jag mest o glodde och insöp. Jag har tjatat om det så mycket med linus och så fort vi kommit på bussen somnade han mot min axel, vaknade till en gång var tionde minut o ba "fint" o somnade om. ha haha.
 
L har dippat ett par dagar nu och jag förstår honom. jag har släpat runt honom på ställen man inte borde köra bil på och stackarn har inte ens fått BADA. jag har euforisk hälsat på gamla platser o inte brytt mig om hur klyddiga och fullspäckade dagarna blivit och det faktum att vi bor i en fickparkering på en vältrafikerad väg (utom när jag blir kissnödig dvs). även om jag aldrig tröttnar på dessa ställen får jag ju motvilligt erkänna insikten om att inte alla ser på världen genom mina ögon.
 
 
atrani<3. här satt vi på stranden o spelade kort, drack öl o skrattade åt att han hade hickat i 24 timmar
Sorrento har två värda saker att erbjuda (vad jag vet om obvi): Bagni della Regina Giovanna och mozzarellastället Inn Bufalito. Så till förstnämnda cyklade vi och badade och på det andra lunchade vi innan matchen mot Mexico. 
 
 
 
Sveriges sista gruppspelsmatch:
7 cigg i askkoppen, några high-fives med en engelsk liten pojke och tre mål. jag älskar fotbollen när den ställs på sin spets för den slutar aldrig kamma hem, slutar aldrig överraska då. Durmaz rusade ut orörd av rasismen; den har ingen plats i fotbollen. där e plattformen som heter fotboll och framförallt VM såå viktig; där omvandlas allvaret till steget-före-reaktioner och där tar det idrottssverige en timme att reagera, murera sig och slå tillbaka mot förtrycket när hela världen ser på. och vi vann hörni. fantastisk kväll 
 
Vi hade duschat två dagar tidigare och jag kände mig FRESH, tog den här bilden när L cyklade tillbaka efter vår flagga som vi glömt inför matchen
 
Ganska exakt tre veckor in vinkade vi hejdå till Sorrento och körde mot Bari. Vi hade inte bokat båtbiljett utan va beredda att vänta en dag eller två på billigast möjliga biljetter, men som vanligt var det billigare i luckan än på internet så vi kom med båten samma kväll 
 
Vi försöker undvika vägtullar vilket ger dåliga vägar och ännu sämre bilförare. Nu är det nästan roligt. de ba ställer sig mitt i gatan och packar in hela familjer utan att bry sig om att det blir kö. linus e så frustrerad och SÅ rolig. vi hade betalt för fem dagars parkering i Sorrento (pga billigare så) och han skulle just ge bort vår giltiga biljett men ångrade sig när de potentiella mottagarna backade in i oss. ha ha ha.
 
lunchstopp längs motorväg
 
lämnade alltså kusten och korsade landet på 2-3 timmar och då var naturen plötsligt sån här: 
 
Det har förresten hänt något sjukt. han som tidigare spytt vid åsynen av en banan och typ blivit sårad när jag råkat köpa hem det till fruktsallad sitter plötsligt som ingenting och trycker i sig dem som mellanmål. VEM E HAN???
 
det absolut roligaste jag _någonsin_ varit med om hände igår. vi skulle köra på båten i Bari. vi var först. det var inga konstigheter, vi skulle ba parkera längst in i höger hörn med bilen i motsatt riktning som vi kom ifrån. det här va inte ens ett litet utrymme. det var en hel jävla färja. efter att L börjar jävligt vacklande försöka följa instruktionerna som parkeringskillen på båten gett oss - vilka jag förövrigt är HELT övertygad om han trodde skulle vara tillräckliga för han hade börjat gå därifrån - inser den här snubben att vi har problem och börjar försöka hjälpa till lite lätt. det slutar med att han står framför vår bil och instruerar linus per centimeter i hur han ska göra för att parkera i hörnet av ett helt tomt jävla bildäck på en färja. och linus sitter allvarligt koncentrerad, snurrar på ratten till höger o vänster o tar emot instruktioner och hyssjar mig när jag GRÅTER av skratt. snubben kan inte heller hålla sig, det e oklart dock om han skrattade åt linus eller mig. dog 
 
när jag tjatat tillräckligt om detta moment bestämde vi att jag som alltså e så kaxig kring att parkera på bildäck (eh ja?) skulle köra på i tyskland tre veckor senare. när det väl va dags va klockan 6 på morgonen och jag hade inte tid att sätta i linserna.... :) :) :) 
 
 
MOT ALBANIEN!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0