dag 31-40

Mostar, Bosnien
vi körde somsagt från Medugorje till närmsta stad med cykelverkstad = Mostar. till vår förvåning var det massor med svenskar där och turister överlag. vi stannade bara under tiden cykeldäcket reparerades men hann med en lunch och att spana in denna bro som är en rekonstruktion av den stari most som förstördes i bosnienkriget -93.
Baška Voda, Kroatien
i syfte att hänga med Bohman o co hamnade vi alltså på en riktig charterort med massa liv, hotell, restauranger och marknader längs en strandpromenad. ja inte för vi bodde på hotell alltså men vi fick lov att campa på en parkering för typ 70 kr natten så vi va helnöjda. det var rätt gött med två dagar på stranden
 
enda bilden jag ens tog på linus och en fjärdedel av vårt sällskap: 
 
Nu e vi här igen. är så van vid att ha honom konstant precis intill så jag inte vet hur jag ska klara augusti när vi mestadels är på olika håll. känner igen känslan från våra första dejter, i budapest tex: att jag saknade honom när han gått till affären för att köpa öl, typ. 
 
Sa det här romantiska till L nyss o han kontrade med att det KANSKE bara är så att han riktat sin uppmärksamhet mot något annat än mig (dvs Bohman idag) för första gången på en månad och jag därför försöker tycka synd om mig o klamra mig fast. haha. jaa ja.
 
 
Okej, dagen innan min födelsedag körde vi vidare men enligt mina planer låg vi lite efter tidsschemat i och med stoppet i Baska Voda. Jag ville gärna fira födelsedag i Slovenien men vi hade en naturpark kvar i Kroatien att besöka så jag va sur över att behöva göra det på födelsedagen (buhu). Vi kompromissade och bestämde att vi skulle ta nationalparken på min fölsis men att jag skulle ha födelsedag i två dagar; första dagen i Plitvice och dagen efter i Ljubljana, med finmiddag ute
 
 
Kroatien har ju absolut fattat grejen och mjölkar turismen så gott det går, vid kusten. det går ju uppenbarligen inte att fricampa precis intill en camping liksom. en bit in i landet kunde vi dock ställa oss på en restaurangparkering, gå in och fråga om det gick bra att övernatta där, få ett "SJÄLVKLART" tillbaka och sedan fråga efter närmsta kran med dricksvatten. gratis. 
 
Kroatien spelade semifinal den kvällen, 11e juli. och vann den, vilket innebar VM-final för första gången någonsin. satt febrilt och klottrade ner dessa ord på min telefon en kvart senare:
 
för en halvtimme sen fanns det noll trafik längs denna väg. nu demonstrerar varenda bilförare vinsten, de har varingsblinkers igång, de är vit-röd-rutig-klädda, folk hänger ut ur bilarna, tutorna ljuder konstant. Någon kommer typ dö här ikväll 
 
Reflektion nr 2 vid 23-snåret den kvällen:
 
 
12 h senare hade jag uppenbart förlikat mig med det faktumet:
 
 
öl i bilen föregicks av:
 
han blåste ballonger, plockade blommor från gräsmattan och sjöng, jag hade önskat fruktsallad och bubbel till frukost så det fick jag. var (är) SÅ LYCKLIG. kolla bara denna "bukett" han lyckades få ihop från en nyklippt gräsmatta, man smälter ju haha
så körde vi till Plitvice bara en halvtimme bort och jag hade feeling såklart o spelade avicii typ. två timmar senare dippade jag ganska bra, mitt uppe i en fysisk aktivitet med öl o bubbel i kroppen
 
vi spenderade alltså min 26-årsdag här:
 efter detta va vi överens om att vi ville 1 duscha, 2 dricka mer bubbel så vi letade upp en billig camping som verkade okej och körde dit. det finns en app som heter park4night som vi använde jämt. där e det skitlätt att hitta bra ställen att stå på, folk tipsar om var det finns dricksvatten, toa, var man råkat ut för böter eller rån, osv. guldvärd
 
det var supervärt att köra en bit in i landet i kroatien för naturen var mkt mer mörkgrön liksom, superfint, och byarna hur charmiga som helst med sina spetsiga kyrktorn och vackra takåsar
 
det här stället var en gammal parkering omgjord till "camping". dörren till reception/toaletter var dock låst halva dygnet haha, men vi fick iallafall duscha. i ish-varmvatten och mörker, men ändå. 
 
kunde inte sluta ta bilder på denna lilla by, Slunj heter den (tror jag. vi brydde oss inte om vart vi var men i efterhand har jag försökt spåra det till där)
 
var obvi ganska nöjd me tillvaron. hur kan man inte?
 
och morgonen efter:
 
MOT SLOVENIEN och LJUBLJANA
vi visste redan innan att vi skulle äälska ljubljana, jag vet inte vrf. kanske för det är europas grönaste huvudstad? knappt biltrafik? mindre än malmö? bra mat o vin? vackert namn?
 
vad vi inte visste var hur vackert det skulle vara att köra de här korta sträckorna mellan ställen i lilla slovenien. aldrig var ju landskapen tråkiga (utom norr om münchen i tyskland då) men naturen i slovenien/österrike var ändå en topp 3-upplevelse
 
Det bästa med att vara för snål för att betala en 30-eurosvinjett för en halvtimme på motorväg är att alla landsvägar ger såna HIMLA vyer. slovenien är så himla GRÖNT och idag är det mulet o har regnat så färgerna kommer fram såå vackert och molnen vilar mot bergen
 
Ljubljana
Väl framme var det plötsligt sol och hundra grader varmt igen.
 
vi gick raka vägen mot lunch på matmarknaden Open kitchen som har öppet varje fredag maj-sept. helt jävla faantastiskt ställe; sÅ MKT GOTT och vego
vi åt tex vegansk (!) hamburgare och livets jävla falafel, pestopasta, drack öl och gin tonic och ja, firade vidare födelsedag. det var stört varmt o vi gjorde vad vi kunde för att inte svetta ner våra outfits inför kvällen haha 
 
sen parkerade ja L på ett trappsteg nånstans och gick bara omkring o tittade, tog bilder. det var pyttelitet i centrum och vackra husfasader ööverallt.  
 
mötte sen upp honom igen för vinpaus på vinoteket Movia
 sen traskade vi vidare till restaurangen JB för födelsedagsmiddag med avsmakningsmeny och massa vin. jag fick en pall placerad bredvid min stol på detta ställe, det tog flera stela sekunder för mig att förstå att den var till min VÄSKA lol
 
linus bondade såklart med de stela servitörerna och fick dem att att gapskratta med dessa kommentarer
 
 
 
sen var de lite mer avslappnade resten av kvällen haha
det slutade såklart såhär:
 
vi gick en liten barrunda efter det, till 01.00 då vi knappt kunde hålla ögonen öppna, sa godnatt till födelsedagen<3
 
dagen efter åt vi bakismat på falafelstället som haft ett stånd på matmarknaden dagen innan. alltså visste inte att jag kunde se såhär lycklig ut? särskilt som bakis? men kolla på min mat då haha
 
sen fick jag syn på GRÖNSAKER !!! så vi shoppade på marknad och lagade mat vid bilen. vi kunde stå gratis på en ganska mysig parkering vid ett zoo, med 10 min cykelväg in till stan.
 
 Bled
 ... var tyvärr en riktig turistfälla. Lonely planet hade förberett oss på att det numera e Sloveniens främsta turistmål , men vi trodde nog ändå inte att det skulle vara så folktätt och svårttillgängligt med bil. Trots detta har jag lyckats ta bilder på vilka det ser ut som att vi typ är ensamma där haha, så vassego här kommer tusen bilder på ca samma vy
 
vi promenixade runt sjön i väntan på vm-finalen, det tog typ 90 min 
 
men hade ändå tid över, så jag napade innan vi gick bort o såg frankrike vinna hela VM, - PRECIS SOM JAG TIPPAT - min fotbollsnördiga familj hade skapat en betingliga som jag vann<3. 
 
vi drack ju en HEL DEL alkohol under dessa veckor men efter att finalen och vars två öl var avklarade var vi rätt less. problemet va bara att vi inte hade så mkt att göra i Bled på kvällen om vi inte ville pubhänga. vi packade in oss i bilen och spelade kort/läste bok ett par timmar. jag älskade stunderna det typ regnade och vi var tvungna att sitta INNE i bilen pga SÅ mysigt. synd bara att det regnade så himla sällan hah
 
 
aja vi hade sjukt nog alltså hittat en parkering det va ok att stå på över natten men avsaknaden av toalett efter 21 var ju ett issue. Vi körde jättetidigt dagen efter MEN några timmar innan dess hade jag råkat vakna och bara sett att det var helt rosa överallt, gått ut ur bilen TILL DETTA:::
helt oredigerade bilder, kl 05:18.
Spelar kort om vem som ska ta disken. Vem som ska laga frukost. Jag förlorar alltid, även kvitt eller dubbelt-rundan, så det slutar med att han får sovmorgon medans jag ska diska, göra frukost OCH kaffe. skrattar en massa. ställer klockan 10 h framåt. 
 
Bohinj 
några mil bort från Bled finns en större sjö som heter Bohinj. Den saknar ö men är mycket myycket lugnare, mer svårtillgänglig för turister (lol jag inser ju att vi också är just det men vi hatade verkligen ställena det var som mest folk på, obvi mkt för att vi försökte bo i en bil och just det försvårade den saken). Bohinj var vårt allra sista stopp innan vi påbörjade tre dagars hemfärd. det var amaaazing där
 
 
gick förbi ett gäng kor och la märke till en liten beeebis som jag snart insåg var SÅÅ HIMLA NYY för den var helt blöt och försökte stå på sina darriga ben<3. alltså MINUTER gammal!!! fantastiskt. vi undrade om det varit några människor där och hjälpt den komma till världen. kanske, kanske inte
alltså hur jävla obehagligt är det inte med djupt vatten? på sina håll var denna sjö 80 meter djup och kolla in TRÄDET som sticker upp ur mörkret på bilden ovan???? alltså så jävla läskigt
 
linus skulle tvunget snorkla men var inte heller så himla kaxig väl i utan vände typ tre meter ut haha.
 
vi hyrde paddleboard men lämnade såklart kameran på land. jag var inte astaggad på att sitta på en liten bräda med så djupt vatten under, men insåg att det ju trots allt va ett bra tillfälle att försöka tvätta armhålorna typ (LOL im sorry men ja, vid det här laget hade vi inte duschat sedan min födelsedag fyra/fem dagar tidigare).
när vi nått andra sidan sjön märkte vi hur knäpptyst det var omkring oss. vi ba flöt omkring långsamt, inte en syrsa hördes, solen sken och omgivningen va såå grön, bergen i bakgrunden och vattnet var helt blankt, vi bara deltog i det utan att säga ett ord på flera minuter. tänkte att det i efterhand skulle kännas overkligt 
 
de fem minuterna värderar vi båda högst av alla stunder på resan 
 
hemåt
se vilka LUFFARE som styrde kosan mot malmö, och ett badrum, efter Bohinj. jag HATAR det där fula jävla svettbandet som tydligen "håller håret på plats i bilen när det fläktar" - vid det här laget var min inställning dock snarare "JA GE MIG DET DÅ om det är så jävla bekvämt" 
 
530 mil på 6 veckor kan tyckas mycket men med tanke på att vi körde 200 av dessa fördelat på resans första och sista dygn så hade vi det ganska bekvämt däremellan. så jävla kul är det ju dock inte att ägna hela dagar åt körning. speciellt inte när man e påväg HEM .
  
fortsätter tjata om vyerna genom bilfönstret
 
Österrike, Milstätter See
och dagen efter var målet Leipzig
 
Vyerna är fina fram till Munchen, norr därom är det bara tråkigt att köra. vill BARA komma fram till sista kvällen i fullständigt resemys; vi ska avsluta med ölprovning och grillning i Tyskland
 
Sjätte dagen utan dusch tog vi diskret me vårt shampoo och smygduschade vid en sjö. Alltså, obvi har vi bara använt organiskt shampoo, diskmedel, tvättmedel och tandkräm men på förhand kalkylerade vi inte med att ingen annan vet ju om att det är organiskt, så det är ändå jävligt stelt att stå och shamponera sig i sjöar med folk omkring. det var absolut nödvändigt idag dock. 
 
 några timmar senare var det ordentligt dålig stämning när vi kört bil en evighet, solen började gå ner och vi varken handlat eller visste var vi skulle spendera sista kvällen. det slutade bra, som alltid. såhär:
 
vi är vana vid att vara ifrån varann. i mångt och mycket tycker jag att nåt av det bästa med oss är att vi är så självständiga och självklara på varsitt håll; paradoxalt nog stärker det relationen. men det är ju också betryggade att vi kan leva ovanpå varann på sex kvadratmeter i sex veckor och ändå knappt tjafsa. 
 
Rostock
 
båten till trelleborg var det tråkigaste jag varit med om tror jag. vi åkte tidig morgon så vi kunde ju varken sova eller supa. satt bara i 6 timmar o väntade på att komma fram. Det första vi gjorde i Sverige var att 1 reagera på att hastighetsskyltarna är gula? och 2 köra till max o käka burgare
 
kom sen hem till en välkommen-hem-present<3
 
  vi städade ur bilen, sov en natt ihop i läggan sen åkte vi hemåt2 på olika håll 
 
 

 
 
29 aug 2018 
 
jag vet att jag tänkt ägna den här hösten åt att tjäna och spendera pengar, inte spara en krona, men jag har redan bilreseabstinens. ÄLSKADE DET. DRÖMMER OM NORDEN, polen, rumänien, spanien, portugal! ja vi har typ redan bestämt rutt. har redan bestämt att va borta minst fyra månader. Att drömma och planera är det typ de bästa jag vet, även om verkställandet obvi får vänta tills vi råkar ha 200' över typ 
 
först ska jag lösa min framtidskris

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0