Prag o Budapest

Började resan med tre nätter i Prag, vackra gamla stan va inte lätt att slita sig ifrån



besökte en gammal judisk kyrkogård som såg ut ungefär såhär : det fanns 12 000 dokumenterade kroppar begravna här men det uppskattade antalet var snarare 100 000 i real. Det fanns inte plats, så man hade lagt gravar på gravar i upp till 12 lager



atomuret och det här torget i gamla stan var bara SÅ VACKERT. och under högsäsong förstås: jag behövde bara följa turistströmmen för att hitta dit
 
 


jag satte mig på tåget mot Budapest i torsdags 



och efter 7 timmar på ett tåg utan AC och där tullkontrollanterna bar vapen, kom jag fram smått svimfärdig av vätskebrist (vem vill behöva kissa på såna tåg??) tänkte ta taxi till hotellet men när taxiduden sa att det kosta 20 euro sa jag JAG GÅR, SÅ LÅNGT ÄR DET INTE, men de var lite längre än jag tänkt och precis som jag trodde kunde jag hoppa in i en annan taxi 500 meter från centralstationen och betala en femtedel så mycket. 
 
sen gick jag till minimarket o handlade 1,5 l vatten, 2 stora öl, en halv vattenmelon och riskakor för totalt 37 nok. 

visste redan genom taxiresan till hotellet att DE HÄR ÄR EN STAD FÖR MIG, och dagen efter va ja så jävla förväntansfull haha , behövde ju inte bli besviken när jag vandrade närmare o närmare det här med stora ögon : parlamentbyggaden DEN E HELT JÄVLA AWESOME (i brist på bättre adjektiv)
tidigt imorse, innan de blev helt för varmt, vandrade jag upp till toppen av gellertberget o frihetsstatyn för panoramautsikten. lite svettigt för en tjej som inte tränat på x år 

den här bygganden :: hade kunnat stå o stirra hela dagen
 
 
 
gillar verkligen Budapest . ståtlig och rakryggad, precis som Rom
 
kan inte helt beskriva det..? jag bara slås av det ; "THIS IS BUDAPEST" liksom. älskar att mötas av den känslan i en ny stad. 
 
så jag har haft en sista romantisk kväll med denna vackra stad och imorgon åker jag nattåget till Kroatien. alltså, damen i luckan sa först 12 timmar, jag tänkte OOMG, kom hem o trodde att jag snabbtänkt kom fram till 10 timmar istället, puh lite bättre, ikväll inser jag att 18-08 FAN INTE ÄR 10 TIMMAR, utan 14 !!! ska vi in om rumänien eller va e de frågan om ? väntar med spänning ......... eller
 
Men iallafall, huvudsaken är att jag ska möta upp Stefan måndagmorgon. <3 han och jag på kravlösa, vackra platser i tre veckor, får typ nypa mig i armen. inget slår det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0